SGS:n uusi matkakohde Oliva Nova Espanjan Valenciassa korkattu 27.3.-10.4.2022

Oliva Nova

Kellot käännettiin kesäaikaan 27.3. ja ryhmä Golfsenioreita lähti kesää etsimään Espanjan Valenciasta, kohteena Oliva Novan Golfresort. Hiukan pelonsekaisin mielin lähdettiin, sillä Espanjassa oli satanut viikkotolkulla.

Oliva Novaan on noin tunnin ajomatka Alicanten kentältä. Perille saavuttiin iltapäivällä ja ehdittiin hyvin tutustumaan lähiympäristöön ennen illan ruokailua.

Meille oli varattu oma kapinetti, joten jutustelu sujui hyvin. Ruoka todettiin erittäin herkulliseksi. Vaikka söimme joka ilta samassa hotellissa, emme ehtineet ruokiin kyllästymään. Sen verran vaihtelua tarjonnassa oli eri iltoina. Positiivinen yllätys oli, ruokajuomien kuuluminen hintaan. (kuva 1)

Ensimmäinen kierros pelattiin heti seuraavana aamuna hotellin omalla Oliva Nova kentällä. Kenttä ei ollut mikään helppo ”nakki”. Pituutta keltaisilta 6059m, sinisiltä 5404 ja punaisilta 5183. Miehet valitsivat sinisen teen, naisilla ei ollut valinnan varaa. Naiset saivat kuitenkin monta lyöntiä lisää pelitasoitukseensa. Oman lisämausteen alkutohinoihin antoivat monimutkaiset slope taulukot. Niistäkin pitkän pohdiskelun jälkeen päästiin yhteisymmärrykseen. (kuva 2)

Sää suosi, kun päästiin ykkösteelle eli EI satanut! (kuva3). Vettä sen sijaan kentällä riitti. Vesiesteitä oli lähes joka väylällä ja lisäksi suhteellisen paljon myös tilapäistä vettä. (kuva 4)

Seuraava aamuna ajeltiin kohti Valenciaa ja siellä El Saler kenttää, joka sijaitsi ihan meren rannalla. Pituutta tämän kentän väylillä oli vielä hiukan Oliva Novaakin enemmän. Pidimme kaikki kuitenkin kovasti tästä kentästä. Väylät kulkivat vuoroin metsässä ja vuoroin meren tuntumassa, ollen erittäin vaihtelevia ja greenit monimuotoisia.

Ensimmäisen viikon onnistuimme yhtä iltapäivää lukuun ottamatta pelaamaan kastumatta. Viikon mestaruuskisa pelattiin tasoituksellisena lyöntipelinä siten, että maksimi lyöntimäärä per väylä oli par+5. (kuva 9) Naisten voiton vei Katriina Pallas, toisena Riitta Pesonen ja kolmantena Anja Salonniemi. Miesten voiton vei Pekka Linna, toisena Ilkka Kyllönen ja kolmantena Raimo Mikkonen. (kuva 5)

Toinen viikko alkoi sään suhteen kylmissä olosuhteissa. Tuuli oli kova ja sadetta luvassa. Suuntasimme El Bosque nimiselle kentälle, joka sijaitsi hiukan Valencian pohjoispuolella vuoristomaisemissa. (kuva 7)

Kenttä olisi ollut kiva pelata, mutta kylmä keli vei pelaajista puhdin. Sisukkaasti kuitenkin kierros pelattiin.

Tiistaiaamuna piti lähteä uudelleen El Saleriin, mutta sääennuste oli edelleen todella tuulinen ja sateinen. Osa ryhmästä jäi nauttimaan hotellin Kylpylä ym. palveluista. Kaksikymmentä rohkeinta lähti kentälle ja joka kahdeksan pelasi koko kentän. Suurin osa luovutti puolivälissä. (kuvat 8).

Muutos olosuhteissa tapahtui torstaina, aurinko paistoi jo iltapäivällä. Niinpä kaksi viimeistä päivää pelattiin mahtavissa olosuhteissa. Aurinko helotti taivaalla ja golffareiden kasvoilla hymy oli herkässä.

Iltaa vietettiin ulkosalla (kuva 10). Meitä viihdyttivät Sinikka Linna ja Raimo Mikkonen. Raimo on todella taitava eestinkielen osaaja, hän hauskutti meitä useasti. Sinikalla oli kiva juttu lentoemännän ohjeistuksesta lennon aikana ja koko jutun Raimo esitti vapaasti ja erittäin hauskasti tulkiten viroksi. (kuva 11) Joskus ehkä julkaisemme koko jutun näillä nettisivuilla.

Lauantaina pelattiin toisen viikon mestaruudesta. Ykkösteellä jo oli havaittavissa selvää lähdön jännitystä.(kuva 12)

Naisten ykköseksi pelasi Anja Salonniemi, toiseksi tuli Hanna Nelimarkka ja kolmanneksi Hannele Björklund. Miesten voittaja oli Matti Tervonen, toisena Pekka Linna ja kolmantena Jukka Björn.(kuva 13)

Palkintojen jaon ja illallisen kruunasi sekä hotellin että Ongolfin tarjoamat kuohuviinit. Niiden ja hyvän ruuan jälkeen pakkaaminen sujui leppoisasti. Aamulla lähdettiin klo 6.30 kohti Alicanten lentokenttää ja koti Suomea.

11.4.2022

Anneli Tuominen
Matkanvetäjä

Klikkaa kuvaa, niin näet sen kokonaan.